Declaració davant la vaga del taxi

Declaració davant la vaga del taxi

Ara fa uns dies, des de la setmana passada, els taxistes de Barcelona fan Vaga Indefinida. Estan rebent la solidaritat dels taxistes arreu l’Estat, i en algunes ciutats, aquesta solidaritat està passant a ser també Vaga Activa, amb acampades indefinides de taxistes al centre de Madrid a més de Barcelona. A Barcelona, nombrosos taxistes provinents de comarques catalanes i altres punts de l’Estat, se sumen a la protesta.

Aquestes acampades i Vagues Indefinides són conseqüència de la decisió del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) de suspendre el reglament de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) que limita l’activitat de les operadores de vehicles amb conductor (Uber, Cabify) a través de les anomenades llicències VTC. Aquesta limitació pretenia restringir a 30 llicències de taxi per una de les VTC.
En Sacrosanta Aliança, el TSJC confirma les pretensions del Ministeri de Foment, la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència i la patronal del VTCUnauto, que demanaven la derogació de la restricció de l’AMB.

L’Estat, novament, defensa els monopolis. En aquest cas, els monopolis del transport amb conductor. I aquestes Aliances s’engloben i es protegeixen darrere les Directives Europees del Transport, d’obligat compliment pels països membres de la Unió Europea (UE). Aquestes Directives assenyalen la necessitat de mercantilitzar, privatitzar i liberalitzar el sector, atacant per tant les antigues formes de gestió i per tant, deixant anar la “lliure competència” del sector, que no és res més que l’entrada dels monopolis oligàrquics com un elefant a una botiga de cacauets.

És per aquest motiu que el Ministeri de Foment desautoritza l’AMB. És per això la inflexibilitat del negociador estatal en la qual no accepta impedir l’entrada d’Uber i Cabify entre altres empreses al sector.
I no estem parlant de manera demagògica: la UE ja fa anys que està legislant per l’entrada de capitals monopolistes internacionals a diversos sectors de les economies nacionals. Ja ha passat amb la liberalització del transport col·lectiu aeri; ha passat amb les Reformes Laborals de 1993 on es van legalitzar les ETT‘s i les Empreses Privades de Col·locació, la immensa majoria de les quals eren multinacionals de capital estranger. I s’ha intentat, de moment sense èxit, liberalitzar i privatitzar el transport de passatgers i mercaderies per ferrocarril.

També el transport col·lectiu de passatgers ha patit una privatització i mercantilització impressionants: només cal donar un cop d’ull a la quantitat d’operadores privades que gestionen un servei públic essencial a l’àrea metropolitana de Barcelona i les vil·les i ciutats arreu Catalunya: ALSAMoventisTUSGSALSagalés, Font, MohnOliveras, etc.

Sobren exemples doncs, de com l’Estat treballa per l’oligarquia internacional. I Unauto no és cap excepció: darrere Uber i Cabify trobem un bon grapat d’inversors estrangers i nacionals: Rakuten, BBVA, JP Morgan… que financen aquestes mal anomenades “aplicacions d’economia col·laborativa”, realment empreses oligàrquiques que empren falsos autònoms que pateixen un nivell d’explotació inversament proporcional al salari que obtenen de cada viatge. És a dir, la semiesclavitud.

I si l’autònom que treballa com a conductor d’un vehicle d’Uber o Cabify és un treballador extremament explotat, no és menys cert que la immensa majoria dels taxistes autònoms es troben en una situació molt delicada si finalment el mercat es liberalitza. Milers de petits autònoms, incapaços de donar la batalla enfront una oligarquia poderosa finançada amb capital internacional i amb tot el suport de la UE, l’Estat i inclús tot l’espectre polític (per molt que Carmena o Colau intentin enganyar-nos dient que estan a favor del sector, sabent que és impossible oposar-se a una Directiva Europea de la qual elles estan d’acord), acabaran o bé a l’atur o bé a la precarietat laboral extrema.

Per tant, seguint la línia que ens marca la lluita de classes, inclús entenent l’extrema complexitat del sector del taxi -on conviuen elements petitburgesos que posseeixen diverses llicències i contracten personal, per tant, practicant l’explotació- amb autònoms proletaritzats (autoexplotats), és necessari que el Partit Comunista del Poble de Catalunya, i la Joventut del PCPC expliquem a la classe obrera catalana, als taxistes, al conjunt del poble treballador i les classes populars el següent:

    • El principal enemic és la Unió Europea (UE). Hem de lluitar per sortir d’aquest malson capitalista, on governen els grans monopolis en funció dels seus interessos, on es marquen totes les directrius que arrabassen tots els nostres drets laborals i socials. La UE promou, legisla, governa i pressiona per defensar els interessos de les grans empreses, la gran banca i per tant el gran capital. Uber i Cabify són un exemple més.
    • L’Estat és un instrument de dominació d’una classe sobre l’altra. I de nou ha legislat en contra dels interessos del poble i en favor dels monopolis com Uber i Cabify.
    • En aquesta fase de la lluita de classes, és absolutament necessari sumar forces i esforços en la denúncia sistemàtica de l’arrabassament de drets laborals i socials per part dels Governs, de tots ells, ja sigui de l’àmbit municipal, autonòmic i central, interessats, tots ells, en gestionar la imposició de la Dictadura del Capital. Ja sigui de forma més “amable” o de forma més brutal, tots defensen el sistema, tots defensen la reacció, tots defensen la UE.
    • Els treballadors i treballadores i el conjunt de les capes populars necessitem organitzar-nos amb eines útils, de marcat caràcter de classe, que plantegin la lluita en termes de classe. Necessitem enfortir el Front Obrer i Popular al Socialisme i el Partit Comunista. Només amb assemblees obreres, Comitès Populars als barris i vil·les obreres, amb la lluita sindical de base, podrem fer front al repte que tenim al davant: organitzar les lluites, coordinar-les, per obtenir victòries.

Per tant, el PCPC i la J-PCPC ens solidaritzem sense embuts amb la lluita del taxi, com ahir ho vam fer amb els treballadors de Ryan Air, com abans-d’ahir amb SIRESAGlovoDeliveroo o Amazon…i ens posem a la disposició dels companys i companyes per ajudar a tirar endavant les seves justes reivindicacions amb una perspectiva antimonopolista, que serveixi per coordinar i unir les justes lluites de la classe obrera arreu Catalunya i l’Estat que pateixen similars problemes.

 

CONTRA ELS MONOPOLIS EUROPEUS, CONTRA L’ARRABASSAMENT DEL SECTOR PÚBLIC!
CONTRA L’EUROPA DELS MERCADERS, DE LES GRANS EMPRESES!
EL SEU BENEFICI, LA NOSTRA RUÏNA!
UNITAT I LLUITA CONTRA LA UNIÓ EUROPEA I L’FMI!
PER L’ALLIBERAMENT SOCIAL DE LA CLASSE OBRERA I ELS SECTORS POPULARS, CONSTRUÏM EL FRONT OBRER I POPULAR AL SOCIALISME!

Comitè Executiu del PCPC
01/08/2018